Salam mesra dari saya.Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini.Saya hanya insan biasa yang banyak khilaf,jika ada yang terkurang tegurlah :) Sebarang post disini adalah hasil pemikiran saya sendiri,jika ada yang saya ambil dari sumber berkaitan,akan saya nyatakan.Sekian.

MH370

Assalamualaikum...

Setelah beberapa minggu hilang,MH370 masih belum dapat ditemui atau dikesan jejaknya samada terhempas ataupun tidak.Beberapa minggu lalu iaitu semasa MH370 hilang masih menjadi satu cerita yang baharu,media massa termasuklah media sosial seperti Facebook dan Twitter 'sibuk' dengan berita berita,spekulasi dan juga jangkaan dari pelbagai pihak.Dari sini kita dapat melihat bangsa Malaysia khususnya bangsa Melayu adalah satu bangsa yang prihatin,tapi selama manakah ianya bertahan?Bukan ini yang saya ingin perkatakan..

Sebagai seorang penulis dan dikhususkan lagi iaitu penulis bebas kita sepatutnya bertanggungjawab diatas sesuatu perkara ataupun maklumat yang kita sebarkan.Banyak berlaku penyebaran maklumat maklumat palsu dan ternyatalah sudah tidak benar disebarkan tanpa usul periksa.Kita lebih terkejar siapakah yang paling cepat menyebarkan maklumat berbanding memastikan maklumat tersebut adalah betul.Keadaan ini bukannya berlaku semasa kes MH370 sahaja tetapi kes-kes lain atau hal-hal yang terdahulu lagi.

Tidak dinafikan penyebaran maklumat adalah bagus sebab ianya satu perkongsian tetapi sebolehnya pastikan maklumat tersebut adalah betul(berdasarkan fakta-fakta yang telah diperolehi).Kita adalah bangsa yang bijak,saya kita mampu sebenarnya menggelakkan perkara sebegini.Anda laju menyebarkan maklumat tetapi maklumat tersebut tidak benar apakah faedahnya kepada masyarakat?Atau adakah anda terlalu mengejar 'like'(Facebook) atau 'followers'(Twitter) ?Saya harap anda tidak begitu.

Semoga kita semua lebih berhati-hati dalam  melakukan sesuatu perkara dalam kehidupan seharian kita.Mungkin bagi kita nampak kecil tapi kita tidak tahu mungkin ianya boleh membawa kesan yang besar kepada orang lain..Sekian..Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment